26 martie 2009

Purificare apei

Găsiți aici un articol foarte bun despre purificarea apei.

Nu mi-am permis să copiez cuvânt cu cuvânt textul pentru că omul care l-a scris a muncit mult timp ca să se documenteze. Tot ce am făcut a fost sa înțeleg ce a scris și să fac un rezumat pentru cei care nu știu limba engleză.

Ca să putem face apa sigura pentru băut trebuie mai întâi să știm ce o contaminează.

Contaminarea este de două feluri:
- contaminare cu organisme (cea mai întâlnită)
- contaminarea chimică (în zonele industriale și miniere)

CONTAMINAREA CU ORGANISME.

Am să enumăr organismele care contaminează apa în ordinea mărimii începând cu cele mai mici:
- Viruși (exemple: hepatita, rotavirus)
- Bacterii (de 100 de ori mai mari decât virușii. 90% dintre bacterii nu sunt periculoase pentru om, unele fiind chiar necesare, dar restul de 10% sunt periculoase)
- Protozoare (organisme foarte simple - unele pot forma chisturi)
- Chisturi (micro organisme învelite într-un înveliș gros care le face să reziste în condiții în care protozoarele ar muri)

CONTAMINAREA CHIMICA.

Această contaminare se face prin prezența metalelor (mercur, arsenic, plumb) sau a nitraților.
Chimicalele trebuie filtrate cumva deoarece nu pot fi distruse precum organismele prin fierbere sau combinate cu alte substanțe.

Cunoscând contaminanții se poate trece la tratarea apei.

TRATAREA.
Tratarea se face prin:
- Filtrare.
- Fierbere.
- Tratare cu chimicale.
- Distilare.

FILTRAREA.

Filtrarea se face prin trecerea apei prin filtre cu diferite densități a materialului. Cu cât este mai dens materialul cu atât vor fi filtrate mai multe impurități. Dacă apa este tulbure este recomandată filtrarea apei printr-o bucată de pânză înainte de fierbere doarece organismele care se afla în bucăți de pământ nu vor fi omorâte la fierbere, fiind protejate de acesta.

FIERBEREA.

Prin fierbere sunt omorâte organismele care se afla în apă. Cu cât altitudinea crește, apa va fierbe la temperaturi mai mici deci va trebui să lăsăm mai mult la fiert apa. Bacteriile sunt omorâte instant la 82 grade Celsius. Dacă apa fierbe la 70 de grade atunci trebuie să lăsăm mai multe minute la fiert. Chisturile sunt omorâte in 10 minute de expunere la o temperatură de 70 de grade. Exemplul dat este pentru Everest (fierbe la 69 grade Celsius la cca 8000m altitudine). La noi cred că 3 minute de clocotit sunt suficiente (ATENȚIE! E părerea mea!).
Prin fierbere nu se elimină chimicalele.

TRATAREA CHIMICA.

Tratarea chimică înseamnă omorârea micro-organismelor din apă cu chimicale. Cele mai cunoscute sunt pastilele de purificare. Substanțele de bază folosite sunt clorul si iodul. ATENTIE!!! Nu folosiți direct clor sau iod dacă nu știți ce doze trebuie. Recomand cumpărarea de pastile pentru purificare.

DISTILAREA.

Distilarea înseamnă evaporarea apei și captarea vaporilor care apoi sunt transformați din nou în apă. Astfel se poate filtra de anumite chimicale.


Pe lângă pastilele de filtrare există niște pompe de filtrare care sunt mai scumpe dar mult mai bune deoarece incorporează mai multe feluri de filtrări inclusiv împotriva contaminanților chimici.

Dacă nu dispunem de pastile de purificare sau pompe de filtrare, cea mai bună metodă este fierberea în combinație cu o filtrare inițială printr-o pânză cât mai deasă. Prin fierbere vor fi omorâte organismele din apă. Va rămâne doar problema chimcalelor dacă în zonă au loc activități industriale.


Observatii personale:
Din puținele mele cunoștințe aș considera zone cu risc de poluare chimica zona Petroșani și Roșia Montană. Acolo unde au avut loc sau au loc exploatări miniere. De asemnea orice apă care trece pe lângă un combinat chimic sau orice fabrică care deverseaza deseuri în apă, aș suspecta-o de poluare chimică. Dunărea de exemplu sunt convins că este poluată chimic. Vă rog să mă completați sau să mă corectați aici.
Cel mai mic risc de poluare de orice fel l-aș considera la gura unui izvor.

Nu am folosit încă pastile de purificare ca să pot da mai multe sfaturi dar din cele citite prețul acestora diferea în funcție de viteza de omorâre a micro organismelor (între 5 minute si 2 ore- vă rog să mă corectați).

Sunt binevenite sfaturile de la cei care au folosit practic metode de purificare.

11 comentarii:

  1. Foarte bune informatiile si , dupa parerea mea , corecte !!
    Mai baga !!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari!
    Un blog cu personalitate ce abunda in informatii pretioase si educative.

    FeMina :)

    RăspundețiȘtergere
  3. nu stiu cat de poluata e dunarea, dar eu am baut apa din dunare de nenumarate ori (de cateva ori pe vara timp de cativa ani) si astazi sunt inca viu si pot scrie acest comentariu. si nici nu m-am simtit rau :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Mai... asa si eu am bagat multe cacaturi in gura la viata mea si sunt viu :) Ma gandesc ca Dunarea spala cateva tari. Si in Dunare se varsa multe mizerii. Un exemplu simplu este poluarea cauzata de vapoare/barci.

    Efectele pot aparea si mai incolo nu neaparat pe loc :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Chiar daca sunt rauri /fluvii in care se deverseaza toate prostiile, riscul de contaminare este foarte mic, deoarece concentratia substantelor nocive/microorganismelor e redusa, iar propriul nostru organism are un sistem imunitar foarte eficient. Practic prin purificarea apei reducem acest risc.

    In ceea ce priveste altitudinea, la noi, la 2500 de metri, apa fierbe cam la 90 de grade, deci nu trebuie sa ne facem o problema din asta.

    Se spune ca apa, dupa ce trece prin 5 metri de pamant, este curata ca lacrima. Nu stiu cat de reala este aceasta afirmatie, conteaza si tipul solului (filtrul). Este bine sa nu beti din izvoare aflate in aval de stane, ferme, locuinte, locuri de campare, datorita eventualei contaminarii cu microorganisme din panza freatica.
    Si nu uitati! un organism hranit sanatos, cu cat mai putine produse de sinteza si cat mai multe produse naturale, rezista mult mai bine agentilor exteriori, in special microorganismelor nocive :D

    RăspundețiȘtergere
  6. De microorganisem scapi usor prin fierbere sau cu pastile. Ce te faci cu poluarea chimica? Aia cu benzina, ceanura si alte bunatati :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu bei de acolo? Idea este sa studiezi un pic zona in care urmeaza sa bushcraftuiesti, sa vezi care ar putea fi problemele ce pot sa aopara, inclusiv sursele de poluare. Oricat am dori sa intram in comuniune cu mama natura, "civilizatia" si-a pus amprenta cam peste tot.

    RăspundețiȘtergere
  8. The-Ten-Bushcraft-Books-by-Richard-Graves o puteti copia de aici:
    http://boieru.weblog.ro/tags/carti+supravietuire
    Alt site interesant despre carti supravietuire il gasiti tot pe blogul meu

    Eu am doua carti de instruire pentru supravietuire, una in format electronic in romana pe care o pot pune la dispozitie daca vreti, si o brosura mai veche, de pe vremea "garzilor patriotice" din fabrici, dar extrem de interesanta, supravietuire militara.
    Nu am la ce sa o scanez deocamdata.

    RăspundețiȘtergere
  9. Brosura de care v-am pomenit mai sus se numeste
    "Natura in sprijinul luptatorului" editura M.F.A. 1970

    RăspundețiȘtergere
  10. prepararea sapunului aici:
    http://www.scribd.com/doc/15558469/Home-Soap-Making

    RăspundețiȘtergere

Orice link care duce spre vanzare de produse va fi considerat spam. Multumesc pentru vizita si lectura placuta in continuare.